måndag 31 maj 2010

Om resor


Jag har varit i Berlin på klassresa. En rolig, blåsig, känslosam och intressant vecka. Dagarna fylldes med studiebesök, kultur, exposure och så lite shopping och lite öl också. Berlin är en häftig stad. Jag blev lite förvånad över hur berörd jag blev av att se alla dessa platser som jag bara hört om tidigare. Allt det hemska; kriget, judeutrotningen, muren. Alla dessa människor som dog eller separerades från varandra. Berlin och Tyskland har varit med om mycket hemskt. Men det känns som att de har rest sig ur det hela och att kampen, som fortfarande pågår, har gett mycket nytt. Det var en bra resa.

I klassrummet den här veckan summerar vi en annan resa; den resa som startade i augusti förra året och slutar nu på fredag. På olika sätt ska vi utvärdera det här året. Svårt. Jag vet inte någonting just nu. Bara att på fredag är det slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar