onsdag 23 september 2009

When you´re in Rome..

Har besökt den eviga staden. Jag trodde nog att det skulle kännas mer än det gjorde. Mer heligt kanske. Större kanske. Eller rättare sagt, jag trodde att den kristna historiens vingslag skulle fladdra mer omkring mig. Att Petrus och Paulus skulle knacka mig på axeln och svepa mig med i en uppenbarelse. Men nej. Snarare kände jag mig stundvis som på en katolsk, kitchig loppmarknad med guldiga ikoner, bling-bling och radband i plast och strass. Visst var Peterskyrkan mäktig och visst fascinerades jag av byggnadskonsten, men helighet??

Därmed inte sagt att resan var misslyckad. Inte alls. Kärlek. Gemenskap. Fotboll. Upptäckarglädje. Espresso. Vespor. Skratt. Det är heligt det med. Sannerligen.

"Se mig, sa jag. Hör mig, sa jag. Känn mig. Det måste ut för att hitta in. Jag tror det svajar i min själ. Du som reser mig. Se mig, hör mig, känn mig." (Lars Winnerbäck. Ny skiva. Underbar.)

2 kommentarer:

  1. Hallåååå!
    Kan du inte lägga upp någon bild?! Man vill ju se hur ni hade det!!! Gärna en med pannacotta ;)
    kram

    SvaraRadera
  2. Haha.. jo, en bild kanske jag kan försöka mig på.. har nog ingen pannacottabild dock. kram

    SvaraRadera